Ugrás a fő tartalomra

Orbán Viktor: "mi nem vagyunk kommunisták", hiszünk a magángazdaságban, a magánvállalkozásban

Ez most egy más időszak, most nyugalom, tapasztalat és megfontoltság kell, ezen "nemcsak a békénk és a biztonságunk múlik", hanem a jövőbeli tervezés is - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök szombaton Zalaegerszegen a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya átadásán.

A kormányfő hangsúlyozta: emellett jó gazdaságpolitika kell, amely nyitva hagyja a lehetőségét annak, hogy a tesztpályához hasonló beruházások legyenek még a nehéz időszakokban is Magyarországon, mert "ha nincsenek ilyen nagy fejlesztések a nehéz időkben, akkor hiába jönnek el a jó idők, hiszen nincs előkészítve annak a lehetősége, hogy a jó időket kihasználjuk".

Kifejtette: kiküzdöttük magunkat a mély gödörből, amelyben 2010-ben voltunk. Lehet, hogy vannak, akik többet keresnek, de ilyen nehéz és nagy utat kevesen tettek meg - értékelt. Hozzátette: a dolgozni akaró magyarok hátországa nélkül nem lennénk képesek ilyen komoly teljesítményre - írta az MTI.

Közölte: nyilvánvaló, hogy "egy tízmilliós ország nem bízhat abban", hogy akkora fizikai ereje, számossága vagy GDP-je van, amellyel versenyképessé teheti magát. A méretünk, népességünk, területünk nem tesz bennünket alkalmassá, hogy a legjobbak közé tartozzunk, ezért szükség van tehetségre, észre, bátorságra, reagálóképességre, döntésképességre - sorolta.

Úgy látja, fontos, hogy "gyorsabbak legyünk, mint mások, hamarabb ismerjük fel a jövőt". Ez a tesztpálya olyan, mint egy kristálygömb, amelybe "ha belenézünk, akkor fogjuk látni a jövőt" technológiai értelemben - fogalmazott.

Azt mondta, ez volt az a gondolat, amely meggyőzte a kormány tagjait arról, hogy érdemes támogatni ezt a beruházást, érdemes beletenni 30-40 milliárd forintot. "Magyarországon vagyunk, most hatvannál vagyunk természetesen" - fűzte hozzá.

A kormányfő kitért rá: remélhetőleg az egész európai gazdaságot most újrarendező nemzetközi politikai események nem teszik lehetetlenné, hogy az újabb és újabb fejlesztési fázisokat meg tudják valósítani. De nem csak erről a beruházásról van szó, "egy komplett haditervünk van" a járműipar tekintetében, "fantasztikus dolgok vannak előttünk, óriási dolgok formálódnak", és a járműipar a magyar ipar fejlesztésében óriási szerepet játszik - mutatott rá.

Megjegyezte: 2010-ben a magyar járműgyártásban 80 ezer ember dolgozott, most pedig 150 ezer család él meg ebből.

Orbán Viktor arról is beszélt, hogy "mi nem vagyunk kommunisták", hiszünk a magángazdaságban, a magánvállalkozásban, de vannak olyan típusú gazdasági tevékenységek, amelyek üzleti szempontból nem érik meg. Ilyenkor az a kérdés, hogy van-e egy állam, egy kormány, amely ezt megérti és belép. Az állam később az adóbevételek miatt jól jár majd, tehát megéri a beruházás, de valójában az állam nem azért ruház be, hogy közvetlenül profitot termeljen, hanem azért, hogy segítsen vállalkozásoknak - magyarázta. Hozzátette: így összességében a technológiai oldal mellett a gazdasági oldala is megéri a fejlesztésnek, és így van ez az összes nagy beruházással.

 Közölte: azért volt óriási kockázat ez a tesztpálya, mert ha nem sikerült volna, akkor az nemcsak ezt a projektet diszkreditálta volna, hanem azt az állami szerepfelfogást is, hogy az államnak nemcsak szabályozóként, hanem fejlesztőként is fel kell lépnie.

A miniszterelnök elmondta: "nem élünk könnyű időket", egész Európa újratervezés alatt van, "egy második világháború óta nem látott méretű háború zajlik Ukrajnában", ami újra rendezi a teljes nemzetközi kapcsolatrendszert. Mi magyarok "pontosan tudjuk, hogy mit jelent a háború, pontosan tudjuk, milyen szenvedésekkel jár, pontosan tudjuk, mi a kockázata, és pontosan tudjuk, hogy hogyan kell felelősségteljesen viselkedni egy ilyen helyzetben" - fogalmazott.

Hangsúlyozta: "nem háborús időkben kell fölállni a mérlegre annak, aki erőt érez magában ahhoz, hogy elvezesse az országot".

Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) volt elnöke, az ENSZ főtitkárának közlekedésbiztonsági különmegbízottja felidézte, hogy két évvel ezelőtt járt már a zalaegerszegi tesztpályán, és nagy benyomást gyakorolt rá, hogy azóta milyen munkát végeztek el a területén.

Jelezte, hogy világszerte évente 1,3 millió ember hal meg az utakon, illetve 15 milliónál többen sérülnek meg tartós egészségkárosodást szenvedve. A zalai tesztpálya kapcsán úgy fogalmazott: lehetőséget ad arra, hogy új technológiákat fejlesszenek, önvezető autókat teszteljenek, illetve más járműbiztonsági elemeket tegyenek próbára, amelyekkel Európa és a világ közlekedésbiztonságának erősítéséhez járulnak hozzá.

Vigh László országgyűlési képviselő (Fidesz), a tesztpálya miniszteri biztosa készre jelentette a 265 hektáron 45 milliárd forintból megvalósult ZalaZONE-t, hozzátéve, hogy ezt Palkovics László innovációs és technológiai miniszter álmodta meg.

A tesztpálya ma már mágnesként vonzza a befektetőket, nemrég az osztrák AVL fejlesztőközpontjának tartották meg a bokrétaünnepét, a TÜV Rheinland akkumulátorok kísérleti központját hozza létre, a Bosch pedig 10 milliárd forintos fejlesztést jelentett be. A tesztpályához tesztút is kapcsolódik majd, az épülő M76-os gyorsforgalmi út egyik 10 kilométeres szakaszát erre a célra alakítják ki - ismertette a miniszteri biztos. 

Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Novák Katalin: szükség van erős, stabil, ütőképes haderőre

Novák Katalin köztársasági elnök szerint szükség van erős, stabil, ütőképes haderőre, amely képes garantálni Magyarország függetlenségét, területi épségét és határainak katonai védelmét. Az államfő a Facebook-oldalán szombaton emlékeztetett arra, hogy ez a magyar honvédelem napja. A Görgey Artúr tábornok vezette honvédsereg 1849-ben ezen a napon foglalta vissza Buda várát az osztrák csapatoktól. "Most, amikor háború dúl Magyarország szomszédságában, még inkább érezzük: szükségünk van az erős, stabil, ütőképes haderőre, amely képes garantálni Magyarország függetlenségét, területi épségét és határainak katonai védelmét" - fogalmazott Novák Katalin. Magyarország békéjének és biztonságának záloga az a Magyar Honvédség, amelynek gyökerei egészen 1848-49-ig nyúlnak vissza - tette hozzá. A köztársasági elnök köszöntött minden magyar katonát és honvédelmi alkalmazottat, "itthon és külszolgálatban egyaránt". "Államfőként és főparancsnokként is számítok elhivatott munkáj

Magyarország nem formálhat jogot a határon túli magyarok képviseletére

A román külügyminisztérium szerint Magyarország nem formálhat jogot a határon túli magyarok képviseletére, legfeljebb kulturális kapcsolatot ápolhat a más államokban élő magyar etnikumú állampolgárokkal. Péntek este kiadott közleménye szerint a román külügyminisztérium egyik államtitkára Magyarország bukaresti nagyköveténél emelt kifogást az erdélyi magánlátogatáson tartózkodó Novák Katalin egy aznapi magyar és angol nyelvű Facebook-bejegyzése ellen, amelyben a köztársasági elnök arról számolt be, hogy Kelemen Hunorral, az RMDSZ elnökével, Románia miniszterelnök-helyettesével találkozott. "Köztársasági elnökként kiemelt feladatomnak tartom az összmagyarság képviseletét, így számomra nincs különbség a tekintetben, hogy valaki határon innen vagy túl él. A magyar az magyar, s pont" - írta közösségi oldalán Novák Katalin. A román külügyminisztérium a nemzetközi jogra hivatkozva úgy értékelte: egyetlen állam sem formálhat semmilyen jogot más államok polgáraival kapcsolatban. "

Elpusztul a Mars

A Marsnak fog csapódni lassú haláltáncot járó holdja, a Phobos – írja egy új kutatás alapján a Futurism tudományos portál. A Perseverance marsjáró készített az elmúlt hetekben egy felvételt, amelyen a Mars krumplialakú holdja, a Phobos elhalad a Nap előtt, ezzel részleges napfogyatkozást idézve elő. A tudósok a jelenséget tanulmányozva alaposabban megismerték a hold pályáját, és azt, miként húzza az égitestet a gravitáció a vörös bolygó felé -  írta az Origo . Az elemzések alapján a NASA kutatói úgy vélik, a Phobos halálra van ítélve. „Egyre közelebb kerül a Mars felszínéhez, és több tízmillió év múlva be is csapódik majd a bolygóba. Az elmúlt két évtizedben a marsi napfogyatkozások vizsgálata segített jobban megérteni, miként is megy végbe e lassú halálspirál" – írták az amerikai űrügynökség kutatói a kiadott közleményükben. A jó hír az, hogy a Phobos elkerülhetetlen pusztulása nem következik be egyhamar, ami azt jelenti, hogy az emberes Mars-expedíciót nem fogja befolyásolni az

Szijjártó: Brüsszelnek változtatnia kell nagyképű hozzáállásán

Ha a nyugat-balkáni bővítés tekintetében az Európai Unió nem tud változtatni nagyképű hozzáállásán, akkor hasonló kudarc fogja érni, mint amikor elvesztette az Egyesült Királyságot - jelentette ki a külgazdasági és külügyminiszter Brüsszelben, az uniós tagországok külügyminiszteri ülésének szünetében hétfőn. Szijjártó Péter magyar újságíróknak nyilatkozva hangsúlyozta: az Ukrajna ellen indított orosz háborúnak még világosabbá kell tennie, hogy az Európai Uniónak nagyobb szüksége van a Nyugat-Balkánra, mint fordítva. Kijelentette: Magyarország nemzeti érdeke és nemzetbiztonsági kérdés a Nyugat-Balkán uniós integrációja, azért hogy biztosítani lehessen a régió békéjét és stabilitását. Magyarország mindig is az Európai Unió természetes részének tekintette Közép-Európának ezt a déli részét - emelte ki. "A nyugat-balkáni országok és társadalmak egyelőre inkább az európai uniós integrációt pártolják más irányokhoz képest, de nem tudjuk, hogy ez holnap is így lesz-e" - fogalmazott.

Magyar Nemzet: a cseppfolyósított földgáz drága, veszélyes és környezetszennyező

A cseppfolyósított földgáz jelentős ökológiai lábnyomáról, drága és veszélyes szállításáról, beszerzésének problémáiról közölt cikket a szombati Magyar Nemzet. A napilap elemzésében emlékeztetnek arra, hogy az Ukrajnában zajló háború nyomán az Európai Unió tagállamai már gőzerővel dolgoznak az orosz gázimporttól való függőségük csökkentése érdekében. Ennek kapcsán pedig egyre többször kerül szóba az LNG, vagyis a cseppfolyósított gáz. A BP Statistical Review of World Energy szerint 2020-ban 167,7 milliárd köbméter vezetékes gáz érkezett Európába Oroszországból. Egy átlagos tankerhajó azonban csak 174 ezer köbméter cseppfolyósított gáz szállítására képes, amely légneművé alakítása után 103 millió köbméter gázt jelent, tehát 1628 hajónyi szállítmány tudná pótolni az orosz földgázt Európában. Az Institute for Shipping Economics and Logistics (ISL) becslései szerint ahhoz, hogy Európa gázellátását biztosítani lehessen, még körülbelül 160 ilyen hajót kellene gyártani, amelynek költsége elér